søndag den 29. maj 2022

Japansk Broderi på Tekstilmuseet i Herning.


Jeg var heldig at få en plads på en workshop i Sashiko/Visible Mending , der blev afholdt på Tekstilmuseet i Herning.

Det blev en god eftermiddag.
De 6 timer gik godt nok hurtigt.


Jeg har et par bøger om emnet.
Men har ikke vovet mig ud i det.
Så jeg greb chancen for at få et godt indspark til emnet.

Vi fik udleveret et fint kit med originale nåle, tråd, kompendium, mønsteroplæg og en bærepose til at montere vores projekt på.


Vi blev introduceret til emnet.


Der var flotte inspirationsposer og puder...


Også med farver...


Og så kom der ellers en stofbunke ud på bordet og deltagerne valgt materialer og hvad de ville lave.


Jeg ville gerne tegne op og sy de fine forsting/risting i mønstret.

Det er ikke svært at sy... 
Og man fortsætter bare ud ad stregen så længe der er tråd...
men der er jo nogle retningslinjer for stilen.
At stingene er regelmæssige.
At de ikke krydser/rammer hinanden i overgangene..

Det kræver øvelse!
Men jeg er godt tilfreds med min lille prøveklud.


Jeg tegnede op til A4 størrelse

De originale sashiko nåle er meget kraftige, for de skulle gå gennem flere lag stof og skabe et hul til den kraftige tråd...
Det gjorde det til en udfordring at sy i det tynde tætvævede stof jeg havde fået..

Så jeg vil forsøge mig med tyndere nål og et navnegarn på det store stykke.


Der blev arbejdet koncentreret ...



Vi lagde vores forskellige projekter op da tiden var gået...

Mange havde valgt visible mending, mhp. at kunne lappe cowboybukser på en smart måde..

Håber, der kommer flere spændende workshops...!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar