torsdag den 29. august 2019

Dag 4. Hillerød. Frederiksborg Slot og strøgtur.

23.08.2019
Vores sidste dag.
Dagen skulle bruges i Hillerød.
Frederiksborg Slot skulle ses/genses.

Vi startede med at gå i Føtex og købe solcreme/after Sun Creme til Gitte.
Nåede i god tid ned til slottet. 
Satte os på en bænk i forgården og nød det gode vejr.

Sollyset glitrede i springvandet.

Endelig åbnede porten...

Det er fascinerende at se byningerne tæt på.

Krummelurer over alt. Mønstre i murværket.

Vi fik audioguide udleveret.
Det er udmærket... men..
Jeg savnede oplysninger om flere genstande i de forskellige rum.
Jeg savnede ophold i informationsstrømmen, så jeg kunne nå frem til næste rum inden informationen var i gang.
(Vi er nok lidt forvænte med de audioguides, vi har brugt i UK.)

Noget af det første på turen er kirken.
Der er pompøst og alligevel så smukt med de lyse nuancer.

Det er byens kirke og der er gudstjeneste hver søndag.

Det må være ekstra højtideligt at blive døbt/konfirmeret/viet i de omgivelser.

Oppe i rundgangen hænger våbenskjold fra elefantordenen.

Der er mange!
Det er spændende at gå rundt og se udformning og især de valgsprog de forskellige har valgt.

Jeg stoppede op ved det store skjold på billedet. 
Nogen i USA kunne lære af deres forgænger!

Videre rundt på slottet.

Man kan følge tidernes skiften i smag og udstyr.

Op til præsentationssalen 

Store malerier på væggene.
Pompøs lysekrone med springende hjort.

Og ovre i hjørnet C 4.s elevatorstol... 
så kunne han komme op og tage mod gæsterne på diskret og magelig vis..
Den fungerer stadig!

Mit forhold til alle de mange vindeltrapperne!!!

Riddersalen er overdådig... mildt sagt!

Man får ondt i nakken af at kigge op og rundt og frem og...

Her er de store malerier af kongefamilien m.fl.

På 3. sal hænger kunst gennem tiderne.

Politikerne i ny fortolkning..

Og selvfølgelig dansk guldalder med mine favoritter...

Lige før jeg nåede udgang var der en lille udstilling om porcelænet silkevej..

Den var rigtig smuk ...

Bare dette skib med alle de fine detaljer...



Efter et par timer med mange indtryk gik vi hjem til hytten og spiste frokost.

Et lille hvil.
Og så på strøgtur.
Hyggelig gågade og flot i Slotsarkaderne.


Vi gik ned til Torvet.

Folk hyggede sig rigtig i det skønne vejr.

Det var da is-vejr!


Gitte tog frivilligt et billede....😂

Det var en god is!

Vi nåede at bruge penge den sidste dag. 
Gitte fandt bukser og en lækker regn/vindjakke; hun krymper jo ud af det tøj hun har!
Jeg købte en køletaske og nogle små køleelementer; den kan ligge i rygsækken, så jeg kan få koldt at drikke på tur.


Sidste aften på denne dejlige plads.

En lun sommeraften. 
Folk sad ude og nød livet.

Lyset fra olielamperne gav en sydlandsk stemning.


Vi ryddede op og pakkede kufferter.
Klar til afgang i morgen tidlig....

2 kommentarer:

  1. Frederiksborg slot er mit yndlingsslot - af de samme årsager, som du beskriver så fint her.
    Jeg har ikke prøvet deres audioguide, men giver dig ret i, at den søreme da skal kunne pauses, så man kan tage det hele i eget tempo!

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er så smukt og så meget at se på.
      Audioguide kan stoppes. Men man skal arbejde med den, så man kan udnytte den bedst muligt.

      Slet