søndag den 17. november 2019

Julemarked på Børglum Kloster.

På tur med Gitte...
Vi besøgte julemarkedet sidste år og var enige om, at det tålte en gentagelse.

Der er julemarked i flere weekender.
Men forskelligt hvad der foregår, så man skal lige kigge på hjemmesiden.
Der er så smukt pyntet over alt...

Også toiletgangen har fået julestemning..

Vi startede i cafeen.

Vi fik kaffe og æbleskiver, men de forsvandt inden jeg fik taget et billede!!!

I stalden ved siden af stod de og fristede os med lækre delikatesser...
Fra marmelader til øl og vin...

Jeg handlede hos Hybengården.
Vi skulle have kirsebærsovs med rom i... den købte vi sidste år og alle i familien kunne lide den.
Selv kirsebærrene smager godt, sagde Gitte, der ellers sorterede dem fra...


Jeg købte ikke øl.
Men jeg er vild med de labels på flaskerne her...

I disse dage får besøgende adgang til de private gemakker.

Fruen tog selv i mod, da vi kom op ad trapperne.
Smilende bliver man budt på pebernødder eller brunkager fra kurven.

Julestemning i alle rum.

Vi bliver guidet gennem lokalerne..

Vi kom kl 11 og det var fint ift. antal besøgende.

Vi kunne nemt komme omkring og der var en dejlig stemning alle steder.


Gitte og jeg kunne godt lide stemning og farver i "rød stue".

De røde tulipaner ved vinduet er bare en fin detalje mere...

Det store julebord er også flot!

Troldegrenen med glaskugler stod i baggrunden.
Enkel og elegant.

De høje dekorationer på bordet med malerierne af nuværende og forhenværende i baggrunden.

Kongesalen er pyntet op.

Der er mange detaljer i det imponerende rum...

Og alligevel med en indbydende stemning omkring bordet.

Kranse og levende lys ved alle vinduerne

Elegant blomsteropsats på flyglet,

matcher juletræet med de hvide kugler
Der er nisser over alt.

Trappen her er pyntet op med sko...

Og juletræer med forskelligt pynt, der passer til lige den stue.

Her er pyntet med gran og julekort.

I skålen er skabt et mininisselandskab.

De lange gange skaber et særligt perspektiv.

Sjove glaskugler på træerne.
Disse og mange andre smukke glaskugler kunne købes ved de forskellige stande rundt omkring i stalde mm.

De mange stande har jeg ikke taget fotos af, da der var for mange, for tæt.

Den gamle kirke er også smukt pyntet op.

Levende lys kaster et varmt skær ud i et koldt kirkerum.
Isolation var ikke opfundet da kirken blev bygget!

Alteret med julestjerne i massevis

Krans, bånd og lys på hver stolerække.


Efter et par timer var vi fyldt op af smukke indtryk.
Da vi gik ud, var vi enige om, at nu var turen til Børglum blevet en juletradition!

Vi fandt tilbage til bilen og trillede hjemad.

Vejret havde artet sig, mens vi gik rundt over gårdspladsen, men nu blev det træls... regn...

Synd for P-vagter og julemænd.




4 kommentarer:

  1. Tusind tak for din beretning, som giver mig lyst til at komme af sted. Vi har været der et par gange, mest min datter og jeg. Men hun kommer ikke hjem før til jul, så nu vil jeg prøve at lokke gemalen med :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg nød vores tur rundt på Børglum Kloster. Det er så smukt og fint pyntet.
      Håber du kommer på tur med gemalen.

      Slet
  2. Hvor ser det dog fint ud. Jeg synes efterhånden, at vi er blevet for mange besøgende til de sjællandske julemarkeder - eller også besøger jeg bare de forkerte, for de er totalt crowdede alle dem, jeg er til, desværre. Sådan et som her på Børglum ville passe mig perfekt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en god oplevelse at besøg Børglum Kloster Julemarked.
      Der var flere besøgende sidste år. Jeg tror vi kom senere til stedet.
      I år kom vi jo kl 11 og vejret var fugtigt, småregnede ind i mellem... Det har nok afholdt nogle fra at tage på tur!
      Jeg er heller ikke til de tætpakkede julemarkeder, hvor man ikke kan se noget og al gang er småtrip!

      Slet