tirsdag den 4. februar 2020

For at tænde lys for hinanden...

Dagen startede med besøg af en af Eriks venner.
Hjertevarmt, hyggeligt.
Snak over en kop kaffe.
Et lyspunkt på dagen

Nu står den søde buket fra deres have og pynter på bordet.

Efter aftale med min veninde i Lemvig kørte jeg derop over middag.
Jeg kunne nemlig få en tur ud af det.

Jeg har længe ønsket mig fyrfadslys med bevægelig flamme og til fjernbetjening, ligesom de andre Siriuslys jeg har.
Der var ikke nogen på lager i Holstebro; hos Kop og Kande eller Imerco.
Det var der hos Kop og Kande i Lemvig, som efter en telefonsnak satte dem til side til mig.

Jeg gik en tur i den hyggelige gågade.

Besøgte den ikoniske kirke.

En lille kirke.
Nærmest en halv rundkirke.

Lys og indbydende.

I sidekapellet var der plads til eftertanke og jeg tændte et lys for Erik. 🕯 😢


Kørte ud på selvinviteret visit 😉

Efter en kop kaffe og en lang snak med min veninde vendte jeg snuden hjemad.
Endnu et lyspunkt.
Som Lilholt har skrevet i en sang.


Jeg skulle hjem og pakke lys ud.
Jeg var spændt på, hvordan de ville passe i mine stager.

Jeg vidste, at de var højere end almindelige fyrfadslys.
De er noget højere end forventet!

De er af plastik, men det synes jeg ikke gør noget, da mine fyrfadslys står rundt på hylderne.

Faktisk synes jeg rigtigt godt om dem!

Med fjernbetjening og timer tænder og slukker de af sig selv.
Ingen os.
Ingen brandfare.
De giver et dejligt lys ude i hjørnerne af udestuen sammen med bloklys og lanterne.

Jeg elsker lys!




6 kommentarer:

  1. Der er så mange fine ting i dit indlæg, besøg af Eriks ven, dit i initiativ til at køre til veninden i Lemvig, de smukke lys og ikke mindst dit besøg i Lemvig Kirke, som er en smuk kirke. En godt sted til mindes, tænde et lys og fælde en tåre. Fortsat god onsdag i det smukke vejr vi har idag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din søde kommentar, Marianne.
      Også onsdagen er blevet udnyttet. Først rengøring og så besøg af 2 veninder og en gåtur i gågaden.

      Slet
  2. Jeg tror også, at det er vigtigt at være så aktiv som muligt i tiden efter at have mistet, så ikke man gror ind i sig selv, for selvfølgelig sørger man, men man skal også huske at leve, og det er du vist god til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg forsøger at tackle sorgen, når den rammer. Og være aktiv og social som kræfterne rækker til.
      Der skal skabes nye mål og drømme.

      Slet
  3. At tænde lys er en smuk skik, og i det hele taget er rutiner, ritualer og samvær med til at lade sorgen finde sin plads i livet. Sorgen vil for altid være med dig, og jeg kan læse at livet også vil, og det er godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tænder altid et lys i kirken. Det betyder så meget.
      Ja, ritualer mm hjælper til at skabe en ny hverdag. Faktisk synes jeg vi har mistet meget ved at tidligere tiders mange (nok for mange) ritualer er gået i glemmebogen. Men i dag står mange med en tomhed efter et dødsfald. For hvad skal man nu stille op ned sig selv.
      Jeg prøver at skabe struktur i min nye hverdag. Møder sorgen.. tænker tiden sliber de skarpe kanter til, så mødet bliver til er blidt minde en gang...
      Livet leves og nye drømme får plads. Jeg er taknemmelig for støtten fra hele mit netværk.

      Slet