lørdag den 8. februar 2020

Lysfestival i Skulpturparken i Blokhus mm.

Det blev til en dagslang udflugt.
Gitte og jeg havde en aftale om en tur, når fridag og vejrudsigt passede sammen.
Vejrudsigten holdt nu ikke helt, hvad den lovede denne fredag!

Vi kunne nå flere ting på vejen til Blokhus.
Vi startede i IKEA Aalborg.
Der var flere småting på ønskesedlen og undervejs rundt osede vi... kiggede møbler, reoler mm.
Jeg vil gerne have nogle reoler med glaslåger for. 
Så det ikke står og samler støv!


Ligeledes kigger jeg efter spisestue og en skænk/vitrine/reol til glad og pæne ting.

"Billy" fåes både i 30 og 40 cm. Den er på huskelisten.
"Bestå" glasskab med skuffer tiltalte mig også... Mere til huskelisten.

Behagelige stole og passende bord har jeg fundet andetsteds.


Efter IKEA kørte vi til Museum for Papirkunst.
Jeg har været der før.. og kommer gerne igen.

Det første vi mødte var et H. C. Andersen papirklip. Møllemanden.
Stedet har indgået en 7-årig aftale med Odense Bys Museer om udlån af flere originale H.C. Andersen papirklip 😍. Aftalen betyder nemlig at hvert halve år, i de næste 7 år, får vi æren af at udstille et nyt originalt H.C. Andersen papirklip på Museum for Papirkunst 🎩✂️
I vores nuværende særudstilling Poetry in Paper har vi æren af at kunne vise jer et originalt papirklip af H.C. Andersen (Møllemanden), som han klippede for 200 år siden. Papirklippet er venligst udlånt af Odense Bys Museer

Særudstillingen Poetry i Paper er virkelig smuk. Jeg er dybt fascineret af, hvad man kan skabe af papir.

En tekst skabt af hullerne efter bogstaverne..
og skyggernes spil i hen over papiret.

Fine aks og strå så livagtige og kniplingsfine.

Perler skabt af papir...
og sat ind i en ny sammenhæng.

Man skal give sig tid til at se den film, der viser kunstnernes arbejde med papiret.
Så bliver man endnu mere overrasket og fascineret af værkerne.

Jeg er meget betaget af Hedblomster.

Så spinkel og fin.
Med livagtige blomsterknopper ...

Eller disse kaldet Memoirs, Sanning og Utdrag ur minnen.

Så forfinet og smukt et arbejde...

Kontemplation, Kande og Kop.
Det var interessant at se, hvordan de blev skabt.

Man kigger ekstra meget for at se detaljerne..

Længere omme på gangen er udstillingen om Ballerina Bulldog

Jeg har ikke rigtigt forholdt mig til hende ved de tidligere besøg på museet.
Denne gang gik jeg mere ind i historien og tankerne bag.

Der er jo nok at tænke over og sætte i relation til egne livserfaringer, mens ballerinafigurerne snurrer rundt med luftstrømningerne i rummet.

Til sidst havde vi set det hele. 
Også rummet med Bit Vejles egne vidunderligt smukke papirklip.

Turen fortsatte til Blokhus lidt længere nede af vejen!
Her fandt vi en plads at få vores kaffe og kage.

Vi skulle have tiden til at gå.
For lysfestival er nu mest interessant i mørkningen.


Stedet så bare råkoldt ud ved 16 tiden.

Vi var så heldige, at der i weekenden er inspirationsudstilling til fester.

Så der var flotte borde i de forskellige rum.

Jeg er ret vild med mågestellet her....

Ideer til familiefest, bryllup, konfirmation...

Det var stadig ikke mørkt (nok).

Så vi satte os med en kop kaffe/kakao i Orangeriet.

Kulturhuset er et spændende sted.
Stort set alle væggene er malet med forskellige motiver.

Her på vej ind til toilet/puslerum.

Kurt Olsson udstillede malerier rundt i huset.
Jeg kunne lide mange af dem.
Farverig fantasystil.

Til sidst gik vi ud i skulpturparken.

Der var meget at se på. 
Skiftende lys og lysshow på figurer og paneler...

Man går rundt.. 
og drejer næsten hovedet af led for at få det hele med.

Der er flotte træskulpturer.

Også en del af stedets aktiviterer. 

Eventyrlige filmfigurer.

Der komme nye op i år efter samme tema som Træskulpturene.

Men vi kom da lige rundt i en glemt mytologi undervejs på vores vandring.

Hvis man nu skulle være i tvivl om hvor langt der er hjem....

Vi kunne se på Google maps, at der var et par timers kørsel til Herning.

Efter en dag med mange indtryk vendte vi bilen mod syd.

I Herning fik jeg en kop kaffe og en brownie hos Gitte. 
Så kunne jeg lige klare det sidste stykke vej hjem! 

Fik benzin på til en god pris!

Det gjorde godt at komme hjem og sidde i lænestolen og tænke på alt det, jeg havde oplevet.

Tak for turen, Gitte.


4 kommentarer:

  1. Sikke en dejlig udflugt I havde. Jeg vil prøve at nå Papirmuseet i morgen, og så må vi se om lysfestivalen får besøg af os inden den lukker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi havde en god dag, Lene.
      Håber du når Papirmuseet. Der er så meget at se..
      I har ikke så langt til Skulpturparken, så der skulle da være gode chancer for en visit her i februar.

      Slet
  2. Tak for endnu et af dine mange tip. Papirmuseet ser rigtig interessant ud; det skal vi se engang, vi er på de kanter, men det er jo ikke lige hvert år, vi kommer det. Vi må se at finde lidt flere gode grunde til at køre deropad.

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme 😊 Nordjylland har meget at byde på!
      Jeg vil gerne til Skagen og se Drachmann udstillingen og senere den om Anna, som lige er åbnet på SMK.
      Så der kommer flere turbeskrivelser...

      Slet