onsdag den 24. juni 2020

Jeg lærer fransk

syning!

Et inspirerende online kursus hos Tille's
Det er spændende at lære nyt
at fordybe sig ... glemme tiden...

Fransk syning fra bunden...
Betydningen af at det grundliggende.. forarbejdet er gjort omhyggeligt!

Dobbelte forsting til at indramme bogstaverne.
De sting man syr fladstingene rundt om til sidst.
De skal ligge jævnt for at få en pæn kant.

Kædesting til at give fylde i bogstaverne.

Og så til sidst fladsyning. 

Tætte sting der skal ligge vinkelret og følge bogstavets sving og skriveretningen..


Der er nok at koncentrere sig om!

Jeg fik også laver mig en Needle Nanny/Needle Minder/nålepasser
Den lille fjer har en magnet limet på bagsiden og med en magnet på undersiden af stoffet sidder den fast.. placeret i kanten af broderirammen.
Nålen lægges der og magneterne holder den på plads, så man ikke får nålen i fingeren eller stolen.. eller...
Jeg har været meget glad for min lup lampe!

Kanterne på posen skal også syes i hånden.Med hulsøm.

I det fine lærred er det møgsvært at trække trådene ud til hulsømmen.
Og lige så svært at lave ombuk trådlige.
Jeg riede i foldelinjerne for at få det jævnt!


Hulsøm er egentligt hyggeligt at sidde og pusle med.
Og flot bliver det jo.


Nu er jeg færdig med broderi og kanter...
Og overvejer om jeg skal lege lidt med mere broderi og lave pose om til en projekt pose...
For jeg tror egentlig ikke jeg kommer til at bruge den til brød...

Det må jeg lige tænke lidt over...

5 kommentarer:

  1. Kære Anne

    Jeg er flittig læser af din blog, jeg elsker at se dine flotte sjaler, hvor er du dygtig. Jeg har rendt efter dig på Fanø, du kom gående med dit æble sjal jeg måtte bare vende om, og rose dig for sjalet. Så jeg er den der rendte efter dig ned af hovedgaden i Nordby. Jeg kondolere for din mands bortgang, der er ikke ord der slår til, især ikke fra en fremmed. Jeg ville bare fortælle at din blog bliver flittigt læst her i København.

    Med venlig hilsen Jannie schjørman

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jannie. Tak for din søde hilsen. Den varmer helt inde❤️
      Sjovt, at du havde fat i mig på Fanø.. Det er ved at være længe siden.
      Det er altid dejligt at møde strikkere; der kommer en god snak og erfaringsdeling ud af det... De fleste kan jo godt lide at snakke om deres projekter og arbejdet bag det. Enten det er eget design eller andres. Arbejdet er jo det samme..
      Kh Anne

      Slet
  2. Puha ... sikke et arbejde for at sy den slags bogstaver :-)
    Måske skulle du prøve at sy Crewel embroidery (prøv evt. at google det). Det kunne godt være noget for dig, når du holder så meget af at brodere. Min datter er helt vild med det, og hun syr nogle smadderflotte puder og billeder til at hænge op.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der ligger da et stort arbejde i det... men det er vel bare en anden form for indsats end til en flot traditionel norsk trøje med flere farver i mønstret?
      Jeg kan lide at lave begge dele!
      Crewel embroidery har jeg set .. men ikke studeret nærmere i. Måske jeg skulle gøre det... Din datter er bare dygtig og omhyggelig med alle projekter 🤩

      Slet
  3. Hvor er den fin. Jeg overvejer at give mig i kast med den. Har dog aldrig prøvet andet end korssting...

    SvarSlet