torsdag den 6. august 2020

En dejlig dag i Århus

Jeg havde en aftale med mine veninder om en tur til Den gamle By i Århus.
Vi kunne hente gratis billetter til to via vores abonnement hos Jyllandsposten.
To abonnementer > 3 personer...  
Det benyttede vi os af 😉

Afgang 8.30.
Ank Den gamle by kl 10.30.

Vi fik ligge nogle dråber regn på gåturen fra P-huset.
De sidste par dage har jeg fulgt med i vejrudsigten på både TV2 vejret, DMI og YR!
Det startede med prognose for 24mm regn!
Og jeg overvejede, om vi skulle flytte turen til en anden dag..
Med denne sommers omskiftelighed ændrede prognoserne sig og nu lovede alle tørvejr...

Der var god plads da vi startede vores slentretur rundt i de gamle miljøer.
Der var køligt og overskyet...

Et kig ind ad vinduerne...
Den lille pige med svovlstikkerne.
Så fattigt at man ikke kan fatte det i dag.

Lysestøberen i værkstedet havde travlt med mange lys på stativerne...

Bødkeren var lige startet på dagens arbejde.

Vi gik gennem Handelsgartneriet Bernstorff, der leverer blomster og urter til byen.

Slentrede ned mod Torvet.

Undervejs mødte vi grupper af landsoldater, der øvede sig på at gå i takt... 
En aktivitet for raske børn her i sommerferien.

Lirekassens toner lød ned gennem gaderne.
En såret soldat fra krigen 1864 forsøgte at tjene til dagen og vejen.

Rundt omkring sad børn og tegnede/malede motiver fra Den gamle By. Det var deltagere fra et malekursus, de kunne melde sig til i sommerferien.
Der var faktisk dygtige med akvarelpenslerne...

Vi nåede hen til Møntmestergården.
Tog en hurtig beslutning om frokost i Winekes Kælder, selvom klokken kun var 11.30. Men vi havde jo været tidligt oppe 😇
(Simonsens Have er p.t. lukket pga. større ombygning)

Vi fik et bord til 3 og kunne sidde og snakke.. for vi var de eneste i rummet.

Alle valgte Stjerneskud.
De andre fik hvidvin og jeg fik Den gamle bys mørke øl.
Årh, den var god. 4,7%, masser af smag. Desværre en fadøl, så jeg kunne ikke købe en flaske med hjem!

Og Stjerneskuddet var så lækker. Sprøde fileter, fin røget laks, rejer og godt brød under 😋
Vi blev mætte!

Vi fortsatte op i Møntmestergården.
Sikke fine forhold de har haft..

Prismelampekrone i lofter..
Kunstfærdig stuk.

Fine møbler.
Mønstret er præget ned i fløjlet.

Loftet i repræsentationslokalet er fantasifuldt bemalet...

Og helt oppe under taget får man fornemmelse for bygningshåndværket.

Små modeller af Møntmestergården viser de mange forandringer der er foretaget hen over årene...

Taget er understrøget og ikke lige tæt..
Bindingsværket har ikke været særligt godt isoleret  set med 2020 øjne!

Vi vandrede om til det mere "nutidige": Altså det vi selv kan huske!


Hestekræfter!!!


Jeg havde en onkel, der...
Sådan en nederdel har jeg haft...

Gensyn med Pouls Radio fra Holstebro..

Kan I huske, da...
Postmand Per så sådan ud?

Jo, der var meget at snakke om!

Vi var også inde og se udstillingen Grænsen er nået.

Tænkevækkende at se stilartene i plakaterne fra de forskellige steder i Europa, hvor der var folkseafstemning om grænsedragning.
Jeg må indrømme, at jeg troede, vi var de eneste!

Jeg fandt plakaterne fra Tønder.
Her den danske version..

Kaffestellet med Dannebrog... som de ikke måtte flage med.. men så kunne man være dansk andre steder!

Mødes over kaffe og KAGER!
Og synge kunne de.
Selvom tyskerne forbød visse sange..

Vi gik over åen og op mod udgangen.
Mætte af indtryk.
Vi kunne ikke rumme mere.. og vi havde endda ikke været inde i alle husene.

Vi havde bare nydt at kigge på levendegørelsen, aktiviteterne og ungerne, der var dybt optaget af aktiviteterne.. 

Især en lille dreng, der stod helt bomstille og kiggede på Lirekassemanden, der spillede på torvet. Fuldstændig fordybet stod drengen.. længe... Jeg ville gerne vide, hvad han tænkte på!

Vi gik ned mod Åboulevarden.
Nu trængte vi til kaffe!

Genfandt cafeen fra sidste Århustur.

En Americano til alle..
Og Tiramisu..
MMMHHH!

Og så kom jeg også med i fotoalbummet!

En tur ind i Magasin for at bruge et gavekort...

Her stod en Harley Davidson i Parfumeriafdelingen.
Det kunne jeg ikke lige se logikken i.
Men flot er den da!

Herfra op til P-hus og bil...
Og så kørte vi hjem.

Det var en rigtig dejlig tur.

4 kommentarer:

  1. Du holder tilsyneladende også sommerferie i Danmark i år, lige som en hel masse andre :-)
    Århus er en dejlig by - hvis de oven i købet også kan lave en god tiramisu, så har vi en god undskyldning for at besøge byen igen :-) Hvad hed caféen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, vi udskød alle planer allerede i juleferien. Det bliver til en uge i Ribe med udflugter og hygge for Gitte og mig.
      Århus har meget at byde på.. Også Tiramisu 😋
      Vi besøgte:
      Il Caffe v/ Giuseppe Bombara
      Åboulevarden 84, 8000 Aarhus

      Slet
  2. Jeg får lyst til at opleve Den gamle By, når jeg ser dine flotte billeder. Sikke en spændende dag du havde!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for rosen😊 Det var en skøn dag.

      Slet