fredag den 19. februar 2021

Hænderne husker...


Jeg var inviteret til pandekagespisning hos Gitte.
Og benyttede muligheden for at spørge til hendes erfaringer med diverse bagegrej.

Udstyret med låne/bytteudstyr og indkøb landede jeg hjemme i køkkenet igen.

Man er vel ordentlig ekviperet til arbejdet!

Mens vi drømmer om at komme ud i verden igen...


I dag har jeg så kastet mig ud i at bage boller efter Aidas anvisninger i mit facebookopslag.


Og "øllebrød" eller mere korrekt Krydderkage i bradepanden, fra "God mad - Let at lave". 
Her døbt Idiotkogebogen = min!

Bolledejen blev rørt sammen og sat til hævning.
Imens kunne jeg så blande krydderier mm til krydderkagen og få den rørt sammen.


Den skulle have ca 1 time.. 
Den fik 1 time + 10 minutter + 10 minutter...

Jeg ved ikke, om jeg skal sætte temperaturen 10 grader over det, jeg synes skalaen viser?


Krydderkagen hævede mere i min gamle ovn...


Nu er den skåret i baner. 
3 er klar til fryseren.

Og en bane til kaffen. 


En skive med smør på...

Den er godkendt 😋


Bollerne blev formet og sat til hævning under fugtigt klæde....


Penslet med vand og sat i ovnen med en skål vand sat ind bunden af ovnen..


De skulle have ca. 20 minutter. 

Og jeg holdt øje....!!!!


De fik også mere.. +5 minutter +3 minutter.
Så havde de fået lidt farve og lød hule.

Hænderne husker det, hovedet har glemt...
En god oplevelse at mærke dejen til krydderkagen... den sejhed i arbejdet med håndmixeren kunne jeg genkende..
Æltning af bolledejen var også en "den her fornemmelse kender jeg"... Der skal liiige lidt mere mel i..
At folde dejen til boller vendte også tilbage efter et par forsøg...


De blev da fine.

Jeg venter lige til Gitte kommer med at prøvesmage dem.

Faktisk er jeg ret godt tilfreds med resultaterne af mit arbejde i køkkenet denne gang😇

2 kommentarer:

  1. Du øver dig i hvert fald ihærdigt nok!
    Kunne det være en ide at investere i et eksternt ovntermometer? Umiddelbart lyder det som om den ikke opnår den temperatur, du stiller den på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan lide at bage.. Så det må være vejen mod større selvtillid i køkkenet!
      Jeg har lånt et ovntermometer af Gitte, så nu tester jeg temperaturen næste gang jeg bager.
      Jeg har en idé /plan/ønske om at bage franskbrød/boller til mit daglige forbrug og så lidt godt til fryseren.
      Hvis jeg havde en god rugbrødsopskrift, ville jeg gerne prøve det også...

      Slet