tirsdag den 20. juli 2021

En lille omvej på vejen nordpå...


Jeg kørte op til Aalborg Zoo på min vej til Nordjylland på familiebesøg.

Der var kø ved indgangen... 
Effektiv Covid fremvisning og videre...


Det er sjovt at betragte både dyr, dinosaurer og de mange børn, der er dybt optaget af alt det, der foregår.


Der er en udstilling om Dinosaurer i 1:1 størrelser...

Det giver lige et andet indtryk at gå under Dino frem for at se billeder i en bog!


Mammutten og de andre urtidsdyr har deres egen afdeling.

Man føler sig lille!


Elefanten er en mere kendt størrelse.
Den nød et støvbad.

Billederne er klip fra en video taget med S21 Ultra.
Det er imponerende at kunne hive stillbilleder ud med en dedikeret knap på skærmen!


Jeg legede med kameraet...
Billedet er på 26mp, men er komprimeret til 1600 for at jeg kunne bruge den.


Beskåret og stadig acceptabelt.


Foto fra savannen


Og beskåret...

Jeg har ikke fortrudt, at jeg skiftede mobilos!


En tur på det lille hus er en speciel oplevelse i zoo!


Påfuglen spillede op til publikum...
Og fruen med unger...

Pakkede sammen og svansede videre... ligeglad med hunden der hev i snoren...

Jeg forlod Zoo....


Og kørte videre nordpå.
Jeg ville gerne være turist i Sæby, før jeg skulle ud til familien.

En tur i gaderne i midtbyen...
Og en garnbutik!
Den kunne jeg da ikke gå forbi 😇

En rigtig fin butik. 
Lys, indbydende. God service.

I finder den også på Facebook og Instagram...


Videre til stranden og havnen. 

Gamle minder om somre med sol og leg.
Om dage på stranden og aftener, hvor vi legede "spark til bøtten".. Eller "Antonio", når bolden blev kastet over huset...
Vi havde en frihed til at udfolde os, -og komme galt af sted somme tider..
Plaster på og en erfaring rigere!


Havnen var en fiskerihavn med fiskepakkeri i de hvide huse og hyttefade neden for trapperne.

Nu er de lavet til boliger.

Og havnen er fyldt med lystsejlere... i en størrelse der får det til at ligne Puerto Banus!

Og de er ved at udvide havne til det dobbelte...


Bagom og op til kirken, hvor mange i min familie er blevet døbt, konfirmeret, viet... begravet fra..


Det er en gammel klosterkirke.

Restaureret i flere omgange, så den fremstår virkelig smuk.


Med flotte kalkmalerier.

Munkestole oppe i koret..


Og grafitti er ikke en ny opfindelse.. Den gang snittede drengene navne og skibe ind i træbænkene..

Det blev tid at tage på besøg.
Dejlig at gense familien efter corona, lockdown og begrænsninger.


Efter kaffe og nybagte vafler, mmmmhhh. kørte vi en tur på havnen for at se havneudvidelse og jeg hørte om de mange nye planer for byen.

En smuk sommerdag med sol og lune vinde.

Ihh, hvor jeg nød det.

Efter et lækkert aftensmåltid vendte jeg snuden mod syd.

Træt og mæt af indtryk!

Så jeg måtte tage en dag med hjernepause og genopladning idag!

4 kommentarer:

  1. Åh ja, Antonius (som vi kaldte det); det var en sjov leg.
    Virkelig en smuk kirke med kalkmalerier. Jeg synes ikke, jeg har set munkestole andet end i domkirker, men det passer jo godt med, at du skriver, at kirken har været klosterkirke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror da også vi råbte Antonius.. 🤔 Sjovt var det i hvert fald!
      Det er en fantastisk kirke... Og stor, set i forhold til hvor lille Sæby har været.. Men munkene byggede jo aldrig småt!

      Slet
  2. Sikke en smuk kirke!
    Det er sjældent særlig spændende at lege turist alene, men med lige præcis en zoo kunne jeg også gøre det, så det var et godt valg - og det ser oven i købet ud til, at dyrene har rimelige forhold. Jeg bryder mig ikke om zoos med trange kår til dyrene, men de fleste er vist også efterhånden forbedret meget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er så smuk! Og de mange restaureringer gør den lys og farverig.
      Jeg nyder altid at komme der.
      Jeg har det (heldigvis) fint med at være solo turist.
      Zoo er sjovt.
      Aalborg zoo har gang i en del ombyg/fornyelse, (der er nogle ældre områder der trænger) så dyrene får endnu bedre vilkår. Jeg bryder mig heller ikke om små indhegninger og trange kår for dyrene.
      Det er en lille zoo, men hyggelig og overskuelig.

      Slet