lørdag den 28. august 2021

Indholdsrig Lørdag!

Vi skulle til Patchwork Træf, Gitte og jeg.
Det er aaaalt for længe siden, vi har svælget i smukke tæpper og lækre stoffer.

Jeg nød de meget forskellige tæpper.

Farver, quiltning..


Mønstre , teknik...


Snak på mit gebrokne, glemte tysk hos Dansk-Tysk patchwork forum.

Et fint farvespil i deres tæpper.


Og dansk tyske farver i det sidste...


Fascinerende stykker på væggene...


Tæpper med deres egne fortællinger i..


Jeg er vild med stjernemotiver!
Så forskellige..


Og cirkler...
Leg med farver og former...


Det enkle har sin egen skønhed...
Strikketasken tiltalte mig ...


Spændende stande.

Dejligt med god plads mellem udstilling og stande.
Plads til at træde nogle skridt tilbage og nyde tæpperne.
Og plads til at kunne se ved standene.

Til sidst have vi ømme fødder og ikke flere lommepenge!


Vi kørte hjemad, med en omvej til Jelling.
Det er med at udnytte tørvejr og muligheder!

Kongernes Jelling er en spændende sted.

Man bliver pænt imponeret allerede ved indgangen, hvor der står en kopi af et stykke af palisadehegnet, der har strakt sig rundt om hele Jelling; knap 1,5km!


Udstillingen er på to etager.


Formidlingen er med digitale finesser.

Tryk på knapper og historien bliver fortalt inde i tegningerne på vægge og borde...

Om livet hjemme, som kriger og som handlende.


Om Harald og magten,
og magtens symboler.

Harald var god til at fortælle sin version af historien..
På Jellingstenene...
Med Ravningbroen..


Jelling bægeret.
Lille og fin.

Vises i montre med bæger, tegninger...
Det kører som en film.


Der er plancher, hvor motivet skifter set fra venstre eller højre, ved hjælp af tredimensionel opsætning...

Det er en vild tid. 
Kampene om kongemagten inden for slægten krævede mange liv...

Hvis man sidder stille og lytter til historien før og efter Svend , Knud og Valdemar, som de fleste har hørt om... får man de grumme fakta om hvad magt koster..


Vikingetiden har efterladt sig mange spor...også i vores sprog..

Vi gik over til kirken og Jelling stenene..


Jeg er fascineret af historien..
Og storheden i det anlæg Harald satte op.
Den enorme skibssætning...
Palisadehegnet...  Stenene...

Kirken er helt enkel.
Udsmykningen er i gulvet.
Under det lille skinnende stykke nederst til højre ligger de jordiske rester af Gorm.


Ved orglet er to friser med apostlene.

De store vinduer har nogle smukke motiver indfældet...

Lige til et patchwork tæppe...

Vi kunne ikke rumme mere.
Sluttede turen med kaffe og kage i caféen på museet...

Og så kørte vi hjem...

En rigtig dejlig tur.


Og dagens udbytte?
Pap, tråd, stof...


Jeg havde først købt det store gråmelerede stykke...

Men hos Quipa faldt jeg for en serie stoffer, som spillede smuk sammen og passede med den idé, jeg havde i hovedet med mit vægtæppe.


Jeg købte de 5 fat quarters for at teste mønstret.
Fik hjælp til at notere stofnumrene, så jeg kan bestille til tæppet.


Og nye mål for udflugter...

Næste sommer kunne jeg godt tænke mig en tur til Fary Lochan.
Det ligger på Give egnen... noget tættere på en Skotland!














2 kommentarer:

  1. Det er da ellers noget sjovere med en tur til Skotland ;-) Det er et smukt land, hvis man er til natur.
    Det er altid skønt at dykke ned i ens hobby, og nogle patchworkere er vildt dygtige - så langt når jeg aldrig, men det gør heller ikke noget, for jeg kan faktisk bedre lide at sy tasker, grydelapper og dækkeservietter.
    Historie er næsten altid også interessant, og man er blevet meget bedre til at formidle den i de seneste 10 år, synes jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja, jeg gad da godt en tur til Skotland! Men Give er nemmere😉
      Jeg er fascineret af de flotte tæpper. Ser dem som inspiration.. I farver, mønstre, quiltning, geometrien...
      Mine patchwork projekter har primært været tæpper. Gode, store tæpper til at putte sig under. Og det er tæpper der er på ide listen..
      Jeg nyder, at museerne er blevet spændende.. for alle aldre. Synes, jeg lærer noget hver gang. Bliver udfordret..

      Slet