tirsdag den 24. august 2021

Kniplinger og lyng


Gitte fik mormors kniplegrej og bøger.
Der ligger en drøm om at lære at kniple...

Så for at få et indtryk af bredden i kniplekunsten tog vi, i søndags, til kniplemesse på Skolen for Kreativ fritid .

Jeg vidste fra tidligere ture med Erik og mormor, at de har både salgsstande og er gode til at præsentere kniplingerne på en inspirerende måde.

Rundt på væggene hænger opslag, der viser de forskellige kurser, de har i huset.

Ved indgangen stod en montre med broderi...
Syet med humor!

Infotavle og pjecer for kniplekurser på skolen...

I et rum sad nogle erfarne kniplersker og arbejdede. Der fik jeg en god snak om mulighederne og teknikkerne..


Ved standene blev vi fristet. Jeg først til noget orkis og senere til kniplehæfter med julekugler og påskeæg hos Lone Nielsens stand

Gitte fik også hæfter med "knipling for dummies" (begyndere) og mønstre med sig hjem fra Birkely-kniplingers stand.


Julekugler fås i mange størrelser!


Ved indgangen/udgangen står en montre med broderi..
Jeg er vild med motivet!

Fyldt med indtryk og god snak forlod vi skolen og kørte mod Rebild.


Lyngen blomstrer nu. 
Vejret var godt.
Det skulle udnyttes.

Det er mange år siden, vi sidst har besøgt Rebild bakker.
Og stedet havde selvfølgelig forandret sig.
Der var mere bevoksning. 
Jeg husker området så meget åbent omkring p-pladsen.


Der er et turist/info center: Rebildporten fra 2013.
Der er fin udstilling om natur og historie i området.
Og pjecer om forskellige emner..


En lille mindepark omkring udvandringen.

En smuk og gribende statue med en udvandrerfamilie.


Der ligger sten i en halvbue foran, med navne på de mormoner, der rejste til Amerika.


Der har virkelig været en barsk rejse!


På den anden side af stien står Flyvestenen, til minde om de allierede fly, der blev skudt ned og om den danske modstandsbevægelse.



Vi gik hen mod blokhuset.
En gang stod et blokhus nede i Gryden, men det brændte og et nyt blev opført ud for p-pladsen.
Museet, der var her, er flyttet hen i en anden bygning og blokhuset bruges nu til møder/selskaber.


Vi satte os og spiste vores madpakke.
Nød udsigten.


Skal vi ikke gå ned og nyde lyngen på bakkerne?
Stierne ser brede og fine ud... ikke som før, hvor de var smalle og præget af regnvandsfurer ...


Nå, det regner stadig i Rebild!
Men stierne er fine og brede....


Lyngen lyser mod den blå himmel og de grønne buske.


Smukt!


Det gik så OP AD retur!


Tilbage til bilen.

Der var næsten fyldt op på P-pladsen.
Folk var ude og nyde sommer, sol og søndag!

Vores næste mål: IKEA Aalborg!
Jeg ville have billeder til at hænge op mens jeg får syet tæpper....

Mere om det i næste opslag...

2 kommentarer:

  1. Dejlig tur! Rebild er et smukt område.
    Charlottes farfar var i den amerikanske flåde under 2. verdenskrig, så jeg har været til 4. juli-fest et par gange, fordi han var USA-krigsveteran.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var en skøn tur!
      Spændende familiehistorie.
      Jeg kan huske, at Aalborg var pyntet med amerikanske ting og flag i butiksvinduer. Der var en speciel stemning i byen.. Jeg var 10-12 år (1964-66)og vældig optaget af alt det. Har dog ikke deltaget i møderne. Så det i tv. Tror ikke, der er samme stemning i dag.

      Slet