onsdag den 3. november 2021

Lyd og huller!

Lyd er livskvalitet.
Lyd er alt i kommunikationen med verden.
Lyd fylder meget i min verden.

Høreapparater hjælper. 🦻🦻
Høreapparaterapparater, der har det lydbillede og de tekniske muligheder, der passer til brugeren.
Udbytte af lyden handler om tilpasning.
Teknisk tilpasning efter hørekurven/høretabet.
Den rette prop ift til behovet for lyd.
Længden på ledningen for bedste komfort.

Der er mange facetter i brugen af høreapparater...
Jeg bliver stadig klogere!

Jeg bliver konstant overrasket over, hvordan lyd kan lyde...

Ved kontrollen prøvede jeg et par med flere kanaler/båndbredder. 7 i stedet for 4. Det passede ikke til min snævre comfortzone i hørelsen.

Så jeg vendte tilbage til det kendte.


Jeg fik ny(e) ørepropper.

Jeg skulle dels have en kortere ledning. 

Nu sidder den bedre på øret. På højre øre...


Dels havde jeg ønsket en større udboring/ventilationskanal på den til højre øre.

Det er utroligt, hvad et lidt større hul betyder for lyden. Før var jeg "forkølet/lukket" i højre øre og almindeligt hørende på venstre. Det giver en meget skæv oplevelse af lyd! Med den nye prop er der kommet balance i lyden.

Desværre havde de lavet et mindre hul i den venstre prop...
Faktisk var den til venstre samme størrelse som på den højre. Og det kunne jeg tydeligt høre og afviste den prompte. Bruger p.t. den gamle med lang ledning...

Så nu venter jeg på, at der kommer en ny med kortere ledning og større hul i proppen.



Når man så kommer ud i den virkelige verden, opdager man, hvor stor forskel sådan et lille bitte ændring af et lille bitte  hul gør ved lyd- input!

Sammenlign hullet på den bagerste prop med den højre prop på forrige billede!

Nu fik jeg for lidt lyd ind. Og der var en mærkbar lydforvrængning. 

Det er for stor en pris for at få mere balance i lydbilledet mellem lyd ind og min stemme.

Jeg troede først, der var ændret i indstillingerne.. 

Det testede jeg ved at trille en lillebitte papirstut og sætte den ind i ventilationskanalen. 


Ahhh... den gode lyd var tilbage.

Det blev også testet på en køretur til Fyn og en fødselsdagsfejring på Restaurant Asia i lørdags.

Mandag ringede jeg til høreklinikken og forklarede om mine udfordringer...

Nu venter jeg på en ny prop til højre øre... med den lille ventilationskanal og med den korte ledning!

Tak. Hvor er jeg glad for at bo i Danmark og kan få kvalificeret hjælp.💖


4 kommentarer:

  1. De kan nu noget, de høreapparatfabrikanter (og hørecentrene). Endnu klarer jeg mig uden hjælp, for jeg er lidt bekymret for, hvordan "virkeligheden" kommer til at lyde. Via min mand følger jeg lidt med på sidelinjen, og dit indlæg her giver også godt input til, hvad man kan få for at få så virkelig en lydoplevelse som mulig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Teknikken har taget et kæmpeskridt frem siden jeg de gamle høreapparater for 4 år siden.
      Bedre lydkvalitet, fintunet digital programmering, og for nogle modeller Bluetooth.
      Det er der i mine. Og jeg nyder at snakke telefon med bedre lyd i ørerne, streamer musik, podcast mm.
      Og det bedste er at jeg ikke bliver så træt, hjernetræt af at anstrenge mig for at høre, som før.
      Kan kun anbefale at få høreapparater, også før man selv er helt "klar" til det.
      Jeg ved, det er en overvindelse... Lige som det første hold briller!

      Slet
  2. Høreapparater er jo en videnskab! Både at producere og at anvende. Holddaop, hvor skal man være erfaren bruger for at få den optimale oplevelse. John er ikke tilfreds med sine, men nu har jeg måske en ide om, hvad han skal være opmærksom på, så tak for din gode forklaring.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er helt vildt hvad der sker på høreapparat udviklingen i disse år!
      Et godt samspil med audiologiassistenten er første trin til at få noget der fungerer.
      Jeg noterer mig situationer, hvor hørelse/lyd fungerer godt og hvorfor, og de situationer, der ikke gik godt. Hvad jeg savnede/der ikke lød godt,
      Prøver at beskrive bedst muligt. Når jeg nu ikke har fagudtrykkene!
      Så har vi et udgangspunkt for snak og valg af apparater, prop, tilpasning af programmer osv.
      Jeg fungerer overraskende godt på standard, går sjældent over på tale i støj eller musik. Apparaterne vurderer lydbilledet uden jeg mærker det... Avanceret!
      Og tele; Bluetooth er ikke installeret ret mange steder.
      Og så skal man have en god portion stædighed til at få indstillet apparaterne flere gange.. Indtil de fungerer bedst muligt til ens hørelse.
      Håber John kan få tilpasset sine og få et bedre lydbillede. 🤞

      Slet