tirsdag den 12. juli 2022

Turist i nærområdet!


Lokalturisme kan også noget.
Lemvig har oplevelser nok til et længere opslag...

Mine 2 veninder og jeg startede i Klimatoriet.


Meget tankevækkende at se, hvad vandstanden i verdenshavene betyder for lille Danmark..
og hvor landet er højest/lavest.

Fik en lang snak med guiden om både klima og lokalhistorie.

Et godt sted for børnefamilier; der er aktiviteter både inde og ude.

Prøv at gå tør gennem regnen...


Videre ind til kirken.. 

Så først "Broder din yndlingssalme" i kirkehuset.
En vandreudstilling fra Viborg.


Broderierne er i samme tema som udstillingen i Vor Frue kirke i København 


Besøgte kirken. Tændte lys.

Smukt og indbydende kirkerum med Bodil Kaalunds malerier.


Frokosten blev indtaget i restaurant Luna..


Stjerneskud, dertil hhv hvidvin og øl 0,0.


Her blev jeg foreviget, da min veninde snuppede mobilen 


Vi besøgte den gamle Toldbod.
Smuk gammel bygning...


med guldaldermalerier og marinemalerier doneret af Frank Nicolajsen.

Det står laminerede info ark rundt i alle rummene. 
Lavpraktisk og rart, at man ikke skal vride nakken for at få en lavt placeret tekst til at stå tydeligt i brillerne læsefelt!


Det er Vestjysk Kunst Fond, der arbejder med udstilling og formidling.


Dagens tur sluttede i Museet for religiøs kunst.

Ja, vi startede med kaffe og æbletærte for lige at klare hovederne efter de mange indtryk...


Kaffe med udsigt til Lem Vig. 


Udstillingen "Og der blev lys", værker af Esben Hanefelt Kristensen, var målet.

Jeg er vild med hans farverige og farveglade univers.

I en lille film fortæller han selv om sit arbejde og om sorgen efter at miste en søn. Bogen Kristus alfabetet er opstået i tiden derefter.

Jeg synes udstillingen er værd at køre efter.
⭐⭐⭐⭐⭐

Jeg købte en notesbog og biblen..


Nu var vi også fyldt op af indtryk... Og vi vendte snuden hjemad!


Mens vi slentrede rundt i gågaden 
fandt jeg et par smutters; 20% rabat.. manglede noget at smutte i, når jeg lige skal ned med skrald/tømme postkasse!

Endnu en god dag 😃

2 kommentarer:

  1. Vi har meget mere end vi hver især er klar over her i nærområdet. Tænker tit på hvorfor vi ikke bare vælger et emne på en udstilling, jeg ved mine børnebørn ville nyde at komme ind i Klimatorium, vi har haft mange dejlige timer i de udefaciliteter der er, og talt om vand, pumpet med stor fornøjelse, kigget ind af vinduerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Enig. Vi skal til at bruge vores nærområde.
      Vi har planer om Thyborøn tur og Nymindegab /Holmsland Klit...
      Så jeg holder øje med hvilke tilbud der ellers dukker op.

      Slet