søndag den 10. juli 2022

Knipleweekend i Vind...


Ja, det hedder faktisk Vindkraften, Natur og aktivitetscenter, i Vind.
Kurset blev holdt af Ringkøbing Amts Husflid.


Man kunne overnatte derude, men Gitte og jeg valgte at sove her hos mig.
Dels bliver jeg voldsomt træt i hovedet pga lydniveauet i spisesalen, dels blev vi begge vildt trætte af koncentrationen i arbejdet med at lære nyt!


Der var flere aktiviteter; sy kort, ben og horn 


smedje, samt strik og hækling.


Vores underviser havde forskellige mønstre og udfordringer med..
Vi udbad os version BEGYNDER!


Vi startede begge ud med et lille julehjerte i en cirkel...
Halvslag, med helslag i yderkanten.
Så fik vi teknikken ind i fingrene.


Gitte startede ud fra 0 og jeg skulle genopdage glemte færdigheder.


Hjernen blev brugt fuldt ud... og musklerne var anspændte i skuldre og ryg...
Vi syntes, den is var velfortjent!


Efter julehjertet valgte jeg et zigzagbånd til at montere på en julekugle.
Fra et hæfte jeg købte på Kniplemessen i Viborg...


Fik målt tråd op, rullet på pindene, sat 15 par op på prikkebrevet og så var jeg i gang.
Et dejligt geometrisk mønster.. Det kunne jeg næsten selv klare...

Og jeg nåede akkurat at afslutte og binde knuder.
Nu skal det tages af brættet og syes sammen til en ring, så den kan monteres på en guldkugle...


Gitte sled i det med det mønster, hun havde valgt. 
Der var vist 22 par pinde... ikke alle i brug hele tiden, men nye teknikker skulle og læres... så hun var dybt koncentreret!
Hun nåede akkurat at kniple færdig. 
Nu skal der bindes knuder på alle parrene og ophænget skal stives.

Hun fik virkelig lært en masse. Jeg synes, det er imponerende, at hun nåede så meget.

Vi vil gerne på flere weekendkurser sammen, hvis hun kan få fri til det.


Som forberedelse til weekenden havde jeg købt en flamingoplade og lavet to plader, 


som blev beklædt med stof.


Vi har så lært, at den ottekantede er den bedste... så får man ikke hjørnet i maven, når brættet drejes, efterhånden som man følger mønstret...

Jeg skal have Gittes firkantede plade retur, når hun har pillet kniplingen af. Så kan jeg skære hjørnerne af og tilpasse stoffet.
Jeg har også planer om at sy en taske til transport af kniplebrættet. Blå Ikea poser er rummelige, men ikke hensigtsmæssige til formålet!

PS Pladen med pinde på er mors... hun fik ikke det sidste bogmærke gjort færdig.
Nu vil jeg prøve, om jeg kan afslutte det....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar