onsdag den 22. marts 2017

Hørelse.... er en krævende sans!

Jeg skriver sjældent om mine ører...
men lige nu trænger jeg til at får sat ord på situationen...

Vi har alle et lydbillede af den verden, vi befinder os i.

Når det bliver sat på formler og lagt i et diagram ligger de kendte lyde ud for tonehøjde og lydstyrke.

Lyden af konsonanter er lagt ind i det blå område;
også kaldet talebananen!

Normalthørende ligger ud for 0-linjen og der omkring.


Min hørelse er rigtig træls!
Audiologiassistentene sukker altid...
"Det er så svært at hjælpe dig!"

Jeg har et skibakke høretab. Formentligt pga. iltmangel under fødslen.

Høretabet er altså medfødt. 

Jeg ved ikke, hvordan det lyder til højre for den røde og blå  linje tegnet ind i "lydbilledet" her under.

Siden er det blevet krydret med tinnitus, lydoverfølsomhed og Meniere.
Den tekniske forklaring til til audiogrammet:
Frekvensen måles i svingninger pr. sekund eller hertz. Jo højere frekvensen er, jo højere er tonehøjden. 250 hertz (Hz) lyder f.eks. som en dryppende vandhane, mens en telefons høje ringetone ligger på omkring 8.000 Hz.

Lydstyrke måles i enheden decibel. Nul decibel (0 dB) betyder ikke "ingen lyd". Den er bare meget svag. Lydstyrken ved normal tale er omkring 65 dB, og 120 dB er ekstremt høj lydstyrke – som f.eks. når et fly letter kun 25 meter fra dig. De lodrette tal i grafen er høreniveauer angivet i decibel.

Under  en høretest afspiller  audiologen lyde med én frekvens ad gangen. Den laveste tone, en person kan høre hver frekvens ved, markeres i audiogrammet med frekvens og lydstyrke. Det kaldes "høregrænsen".



At høre og forstå er i sig selv en kompleks proces.

Med et høretab begynder udfordringerne allerede ved Skelne lyde > Forstå ord.....
En stor udfordring, når man ikke får alle brikkerne til puslespillet ind i systemet!

Billedet er sakset hos Oticon

Nåh... jamen jeg så lige en reklame i TV: Nye høreapparater og du hører helt normalt!!!
NEJ!!!

Et høreapparat er en genial lille computer og den kan meget.

Men den kan ikke genskabe den lyd, jeg mangler ude til højre for hhv. rød og blå linje i diagrammet.
Den kan flytte noget af lyden, så jeg får en bedre taleforståelse.

Jeg har lige fået udleveret nye høreapparater.
Og jeg er fuldstændig rundt på gulvet.
Ja, der er kommet mere lyd ind, men det opleves som støj.
Lyden er hård og skarp; den har vækket min tinnitus til nye højder.
Der er ubehagelig lydforvrængning på højre øre.
Lyden har udløst min migrænerelaterede meniere, så jeg har været svimmel og haft hovedpine og kvalme og lydfølsomhed (smart ikk'?) i 6 dage.
Jeg har ikke brugt de nye mere end 4 timer om dagen... hver anden dag, for det kan jeg ikke holde ud.
Jeg har fået nye høreapparater mange gange.
Nogle gange går det smertefrit og opleves som omgående forbedring.
Andre gange kræver det tilvænning.
Men det er virkelig hårdt denne gang.
Jeg ved godt, at jeg hører med hjernen og at den skal omprogrammeres til de nye lyde.
Men jeg ved også, at der er forskel på et B&O anlæg og en lille transistorradio.

Nu prøver jeg med langsom tilvænning... men bliver det ikke mærkbart bedre må jeg kaste håndklædet i ringen og bede om en anden model i apparater!

Så det kan godt være, der bliver stille på linjen... fordi jeg bruger alle ressourcerne på hjernevridning!!!

18 kommentarer:

  1. Puha Anne, det lyder godt nok slemt. Håber og krydser fingre for, at det kommer til at gå godt - hurtigt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak... håber virkeligt jeg snart får en bedre lydoplevelse og slipper for alle bivirkningerne🤕

      Slet
  2. hej Anne,
    det lyder ikke godt. Jeg krydser fingre for at tilvænningen lykkes hurtigt eller at du i modsat fald får bedre apparater !

    strikkeglade hilsner
    Angelika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Angelika. Lige nu er det på godt jysk TRÆLS!
      Håber også jeg finder en udvej hurtigt...
      Jeg gider ikke en gang strikke med den hovedpine!!!

      Slet
  3. Det lyder ikke godt, forhåbentlig kommer der en løsning.
    Min mor hørte virkelig dårligt og hørte også altid, at hun da 'bare' skulle have et nyt høreapparat - folk ved åbenbart ikke bedre
    Pøj pøj med det

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak.. Det er noget surt lige nu! Håber det bedste...
      De reklamer hjælper jo ikke på folks viden om mulighederne. Det får mig op i det røde felt, hver gang jeg ser dem😡 Briller og høreapparater kan ikke sammenlignes...

      Slet
  4. Tak for godt indlæg, skønt med ny viden. Jeg kender ingen andre med høretab og det er svært at forestille sig hvordan alting er uden lyd 🤐🤐🤐
    Det er godt vi har SMS til kommunikation, den kræver ingen lyd !
    Håber snart at det letter for dig så du kan blive dig selv igen.
    Glæder mig til vi snart ses
    😘😘😘

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Helle. Der er så mange med nedsat hørelse, at du sikkert kender en... men erkendelsen er en svær øvelse...det tager op til 7 år før "man" kommer til ørelæge mm...
      Teknikken er virkelig kommet os til hjælp. Kommunikation pr sms og nettet er en gave!
      Glæder mig også til vi mødes :-)

      Slet
  5. Tal Anne fordi du deler og gør det forståeligt for os andre hvor svært det er med høreapparater.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak, Sigrun.
      Desværre er høretab stadig er "tabu"; man er flov, føler sig dum...
      Hver 6. dansker over 18 år har problemer med hørelsen
      Alligevel er mennesker med hørenedsættelse og døvblevne ofte en overset gruppe, da deres handicap er usynligt. At høre dårligt er et kommunikationshandicap, der kan føre til social isolation.
      Og reklamerne der lover normal hørelse hjælper ikke på folks viden om problemerne.....

      Slet
  6. Det er altid interessant at lære nyt, og jeg troede lige, jeg havde forstået i hvert fald en del af dine forklaringer, men så skrev du: " den lyd, jeg mangler ude i venstre side af diagrammet.." - mente du højre side? Hvis ikke, hvorfor er højre side så visket ud?
    Jeg forstår dog, at du har nogle problemer, som det er svært for os andre at sætte os ind i - jeg håber du ender med at blive tilfreds med det nye høreapparat.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har da helt ret. Det er nu rettet!
      Man kan prøve at forstå... men kan kan ikke vide, før man har gået i en andens sko.
      Der er nogle fælles oplevelser ifm. høretab, men lyden er individuel. Og vores overskud til at håndtere udfordringerne er også forskellige. Nogle dage er man tyndhudet, andre kan verden da bare komme an.
      Lige nu er det op ad bakke! Jeg håber det finder sit leje eller en anden løsning... snart!

      Slet
  7. Tak for din beretning omkring Hz og dB, og hvordan det er for dig med dine udfordringer.
    Har dog lige et nysgerrigt spørgsmål. Hvordan lyden af egen tale ligger, ikke kun for dig, men sådan generelt? Ved du noget om dette? Ved jo godt vi hører os selv på en helt anden måde end andre gør, men kan det område også være beskadiget.
    Håber virkelig du kan få glæde af dine nye "øre"
    God fredag og snarlig weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak :-) Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener med dit spørgsmål...
      Jeg oplever min stemme som lidt dyb, men på optagelser er den meget lysere! Om oplevelsen af egen stemme kan beskadiges specifikt, ved jeg ikke. Tror det er en del af helheden. Hvis der er fysiske skader i lyd"forsyningen"; i de små knogler i øret, kan det muligvis betyde noget for ens stemmeopfattelse.
      Som når man er megaforkølet og det eustakiske rør et lukket, så lyder ens stemme helt anderledes!
      Jeg øver mig i "nye ører". God weekend

      Slet
  8. Uha jeg kan godt forstå du er udfordret. Det må fylde temmelig meget når det er så træls som du beskriver. Og i virkeligheden kan man ikke forstå det når man ikke selv har været der. Rigtig go bedring (hvis man kan skrive det) med de nye apparater.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en udfordring at vænne sig til et nyt lydbillede. Hjernen er doven og kan bedst lide at alt er genkendeligt... Så den er på overarbejde... jeg tager tilvænningen i små bidder... havearbejde kombineret med hørearbejde!
      Tak..

      Slet
  9. Pyyyh det lyder bare ikke rart. Vi er så afhængig af vort sanseapparat...håber der er hjælp for dig og at du må få bedre effekt...pøj pøj

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak... ja, sanseapparatet er basis for vores opfattelse af verden... men vi opdager det først, når der er udfald i informationsstrømmen! Eller der er for meget "strøm"..
      Jeg håber, det letter efterhånden...

      Slet