lørdag den 20. november 2021

Hul igennem....

Først var hullet i højre øreprop for stort.. det blev erstattet af en ny med rette størrelse. Den venstre fik jeg så med et hul, der var for lille!!!

Der er synlig forskel på de to huller...

Både i bund og top!

Da jeg måtte sende den med det største hul, som var den bedste for mig, ind til Phonak og få en kortere ledning monteret, fik jeg nogle dage med det lille hul...

Det var ikke godt.

Min hjerne kørte på overtid for at kompensere for det skæve lydbillede.
Jeg fik ikke den optimale lydoplevelse.
Turen til ARoS kostede hovedpine og total hjernetræthed.
Stor var lettelsen da den "rigtige" øreprop endelig landede i postkassen og prompte blev monteret på høreapparatet og sat i mit øre!

Tænk at så lidt kan betyde så meget for kontakten til omverdenen og for ens velbefindende.

Nu kan jeg igen lytte til podcast med fornøjelse



Jeg er generelt lykkelig for at bo i Danmark og glad for at have den luksus, det er, at få hjælp til mit høretab.

Men jeg bliver altså skuffet, vred, frustreret, når jeg læser om ventetiderne i Region Midt til at få hjælp

Nu har jeg skrevet om mine frustrationer, når det ikke virker...
Når man ikke hører optimalt, kan man ikke kommunikere med andre.
De, der skal på arbejde, kan ikke fungere og de øvrige høreapparatbrugere/pensionister bliver isolerede.

Om dette har Kant udtalt: ”Når du mister dit syn, mister du kontakten med ting, når du mister hørelsen, mister du kontakten med mennesker”.

Det koster for samfundet i tabt arbejde og i mistet livskvalitet for alle. Tab fordi folk så ikke kommer ud og bruger penge på oplevelser i teatre, koncerter.. går ikke ud og spiser, fordi de kan ikke klare at snakke med ved bordet. (Det kan endda være svært nok med høreapparater på.)

Der er en god artikel i Helse om nogle af de udfordringer, det giver i samspillet med omverdenen...


Og så til de fagre nye tekniske muligheder....

Jeg har en app, der fungerer som fjernbetjening til høreapparaterne.

Der er mange muligheder indbygget...




1. 
under auto kan jeg indstille styrken på apparaterne individuelt.
Bruger jeg knapperne på høreapparaterne stiller jeg på begge synkront.


2. 
Der kan fintunes...

Dog går indstillingerne tilbage til standard fra høreklinikken når jeg slukker for appraterne...

Jeg har ikke prøvet at gemme endnu. Har tænkt, at mine lydmiljøer er så forskellige, at jeg arbejder med dem efter behov.


3.
Der er mere endnu...

Jeg kan skifte fra auto til Tale i støj, Musik og telespole

Det er godt til bilkørsel, koncert, kirkegang eller andre steder med Tele.


4. 
Der er også myPhonak som jeg ikke har udforsket det hele i endnu.


5.
Mine høreapparater har jeg kigget under...

Jeg kan se hvilke programmer der ligger i apparaterne.


Statistikken viser, hvor meget jeg bruger apparaterne 

Påmindelse om rengøring og skift af voksprop.. Meget praktisk.. for dage bliver til uger og man har da liiige...???

Jeg arbejder videre på mulighederne.....



Ingen kommentarer:

Send en kommentar