lørdag den 29. januar 2022

Århus tur...

I torsdags prøvede jeg at bestille 2 Småstad kommoder over nettet. Det kunne jeg ikke komme igennem med.

Snak med kundeservice hjalp ikke synderligt; der skal ligger minimum 6 stk på hylderne for at du kan bestille. Men kan du ikke lige køre der hen og selv plukke delene??? Lige... fra Holstebro?

Nå, men der er Ikea Family rabat på Småstad og jeg havde en nytårsgave/rabat fra Ikea, så jeg tog en impulsiv tur til Århus og kombinerede den så med et besøg på Moesgård for at se RUS-Vikinger i øst.

Jeg samlede dele.. Manglede kun nederste skuffe! Den kunne man ikke fortælle, hvor var eller hvornår ville være der... Prøv kundeservice!


Jeg betalte og gik til Kundeservice. Han kunne da ikke se, hvor det gik galt.. Og ikke se, om den var på lager i andre Ikea... Du kan bare gå ind og bestille på Ikeas hjemmeside og få dem sendt hjem!

Kundeservissevasse!

Godt irriteret kørte jeg hjem.

Slæbte alle mine varer op og bestilte 2 skuffer på nettet. Forventet levering 4.2.2022.

Fik også købt pærer til den gamle lampe, som jeg altid har tændt om aftenen.


Heldigvis var det en rigtig god oplevelse at besøge Moesgård Museum.


Rus -Vikinger i Øst er en flot udstilling!

Spændende!


Så langt de rejste.

I en periode med stor befolkningstilvækst valgte mange at drage ud og skaffe sig værdier, der kunne give status, når de vendte hjem...
Dem, der altså nåede hjem... for det var barske vilkår at drage ud...

Det var sølvet, der trak folk til...

Sølv og våben.

De handlede også med slaver...

Tog lokale til fange og solgte dem på store markeder..


Der er så meget smukt håndværk udstillet.


Og genstandene kommer fra hele østeuropa.


Fra de kolde stepper hentede de skind af høj kvalitet.

Jeg er så betaget af udskæringerne på slæden!



De nåede helt ned til Miklagård/Konstantinopel/Istanbul.

Så meget de opnåede.

Magt og politik i fjerne.
Samfundets udvikling.

Tro og dåb. Giftermål.

Jeg vil gerne med på en guidet rundtur og få endnu mere ud af historien.

En tur ind i den permanente vikingeudstilling...

Besøgte Gokstad båden. Et gensyn fra Oslo.


Suppleret med Århus' historie.

Godt afrundet med kaffe og havregrynskage inden turen gik hjemad i et forrygende blæsevejr.

2 kommentarer:

  1. Ihhh, altså! Surt!
    Men godt at høre, at RUS er værd at besøge. Vi gør det den 4. marts i forbindelse med et lille ophold på Molskroen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Irriterende når man føler, at man får en sludder for en sladder!!
      Men nu regner jeg med at få alle dele i hus🤞
      God tur til Molskroen😃 og RUS. Jeg er i hvert fald imponeret. Og der var mere end jeg kunne rumme, derfor glæder jeg mig til en tur med veninderne 😉

      Slet